پست شده در مقالات

رنگ روغن موتور سالم و علت سیاه شدن روغن موتور

سیاه شدن روغن موتور

رنگ روغن موتور سالم و علت سیاه شدن روغن موتور

روغن موتور یک روان کننده‌ای است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل بسیاری کهنه شده و تغییر رنگ دهد. شاید تا به حال فکر می‌کردید که فقط رنگ وضعیت سلامت روغن را تعیین می‌کند، اما باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید، چرا که رنگ روغن می‌تواند تحت تاثیر آلاینده‌ها، مواد افزودنی یا حرارت یا موادی مانند آب و حتی خنک کننده تغییر کند ولی هم‌چنان کارایی خود را داشته باشد. در این مقاله از اترک پارت همراه ما باشید تا به شما مشخصه‌های روغن سالم و دلایل سیاه شدن روغن موتور را بگوییم.

روغن موتور سالم چه رنگی است؟

همانطور که گفتیم رنگ تیره روغن دلیل بر ناکارآمد بودن آن نیست، چرا که روغن هم می‌تواند مشکی و تیره باشد ولی هم چنان بتواند موثر باشد. اما در هر صورت روغن موتور سالم باید تمیز بوده و رنگ آن کهربایی به نظر برسد.

روغن موتور مصنوعی چه رنگی است؟

روغن موتور مصنوعی که سالم باشد، رنگ کرمی یا قهوه‌ای روشن دارد. اما این روغن مصنوعی درست مانند روغن‌های معمولی، به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شود.

در واقع روغن‌های مصنوعی حاوی مواد افزودنی می‌باشند که به کارکرد هر چه بهتر خودرو شما کمک می‌کنند و می‌توانند کثیفی و آلودگی‌های مضر را سریع‌تر و بهتر از روغن‌های معمولی جمع‌آوری نمایند.

البته شاید تشخیص بین روغن معمولی و مصنوعی توسط رنگ سخت باشد اما اگر کمی دقت کنید متوجه تفاوت آن‌ها می‌شوید. روغن مصنوعی نازک‌تر از روغن‌های معمولی است. به این ترتیب روغن موتور مصنوعی که تیره، غلیظ و هم چنین کثیف شده باشد، به این معنا است که باید هر چه سریع‌تر تعویض شود.

سیاه شدن روغن موتور

دلایل سیاه شدن روغن موتور خودرو

1.تشکیل و تجمع دوده

روغن موتوری که بسیار تیره و غلیظ شده است، به این معنی است که در معرض آلودگی، گرد و غبار قرار گرفته است و همه این‌ها منجر به تشکیل و تجمع دوده در روغن می‌شود. این امکان نیز وجود دارد تا موتورهای بنزینی تزریق مستقیم نیز به مرور زمان دوده تولید کنند که همین امر روغن موتور را سیاه و غلیظ می‌کند.

در واقع می‌توانیم بگوییم که دوده ناشی از احتراق ناقص به وجود می‌آید، اما از جایی که دوده اندازه کمتر از یک میکرون دارد، توانایی سایش موتور را ندارد. مشکل دوده زمانی بدتر می‌شود که روی هم انباشته شود و یک آلاینده بزرگ‌تر را ایجاد کند. به این ترتیب روغن موتور تیره شده و بافت ضخیم‌تری به خود می‌گیرد.

2.اکسیداسیون

اکسیداسیون زمانی روی می‌دهد که مولکول‌های اکسیژن با مولکول‌های روغن برهمکنش داشته باشند. این اتفاق منجر به تجزیه شیمیایی روغن موتور می‌شود. مثال واضح از این اکسیداسیون، قهوه‌ای شدن سیب در معرض هوا و زنگ زدن آهن است. توجه داشته باشید که اگر دمای هوا بالا باشد فرآیند اکسیداسیون نیز تسریع می‌شود.

3.تجمع رسوبات

زمانی که موتور خودرو کار می‌کند، تقریبا تمامی اجزای موتور در حین کار با روغن موتور تماس پیدا می‌کنند. بنابراین ممکن است هر گونه ذراتی از این اجزا به روغن موتور راه پیدا کند. رسوبات کربنی معمولا سیاه هستند و می‌توانند روغن موتور را نیز سیاه و تیره نمایان کنند.

4.داغ شدن بیش از حد موتور

در شرایط عادی موتور بین 200 تا 230 درجه کار می‌کند، اما اگر گرما و حرارت موتور از این میزان بیشتر شود، می‌تواند به تجزیه روغن موتور ختم شود. در واقع مولکول‌های بزرگ روغن می‌شکنند و این امر روی ویسکوزیته روغن موتور تاثیر منفی می‌گذارد.

 

محصول پیشنهادی : روغن موتور اصلی بی ام و

 

5.گرفتگی فیلتر روغن

فیلتر روغن می‌تواند ذراتی که روغن موتور حین عبور از اجزای موتور به خود جذب می‌کند را جدا کند تا دوباره روغن بتواند به خوبی اجزای موتور را روغن‌کاری و روان کند.

در واقع فیلتر روغن ذرات معلق مضر را از موتور دور نگه می‌دارد اما با گذشت زمان آلودگی‌ها و کثیفی‌های در این فیلتر زیاد می‌شود و دیگر کارایی خود را از دست می‌دهد، بنابراین باید با هر بار تعویض روغن موتور، فیلتر آن را نیز تعویض کنید.

6.فرسودگی موتور

بیشتر موتور در چند دقیقه اول بعد از روشن شدن و رسیدن به دمای ایده‌آل برای کار کردن دچار سایش می‌شوند، چرا که روغن‌کاری موتور بلافاصله انجام نمی‌شود. در شرایطی که خودرو مدت‌ها کار نکرده باشد یا هوا بسیار سرد باشد، این مدت زمان سایش بیشتر می‌شود و ذرات فلزی بیشتر از اجزای موتور جدا می‌شوند که روغن موتور را سریع‌تر کثیف و آلوده می‌کنند.

7.نفوذ آب

زمانی که آب با روغن موتورو تماس پیدا کند به شدت طول عمر آن را کاهش می‌دهد و در نهایت می‌تواند منجر به آسیب هایی به موتور خودرو شود. البته امکان ندارد روغن موتور رطوبت در جو را جذب کند، اما ممکن است به دلیل فشرده شدن هوا روی قطعات فلزی موتور، رطوبت به روغن راه پیدا کند، البته این میزان رطوبت بسیار کم است و به دلیل حرارت بالای موتور تبخیر می‌شود، اما اگر موتور به اندازه کافی گرم نشود و آب‌های اضافه تبخیر نشوند، امکان نفود آب به روغن وجود دارد.

دلایل دیگر نفوذ آب به روغن موتور:

  • شکستن واشرها
  • ترک خوردن دیوار‌های سیلندر و هم چنین میل لنگ
  • رانندگی در جاده‌های خیس

8.نشت مایع خنک‌کننده

ساختار مولکولی روغن موتور در صورت تماس با مایع خنک کننده تغییر می‌کند و ویسکوزیته آن به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. این امر می‌تواند خاصیت روان‌کنندگی روغن را از بین ببرد و موتور را با مشکلات زیاد مواجه کند.

به دلیل شکستن واشر یا ترک خوردگی دیواره سیلندر مایع خنک کننده می‌تواند وارد روغن موتور شود، به این ترتیب روغن رنگ شیری یا سفید به خود می‌گیرد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان واتساپ
09128001424