علت قفل یا باز نشدن درب خودرو چیست؟ - اترک پارت
پست شده در مقالات

علت قفل یا باز نشدن درب خودرو چیست؟ – اترک پارت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که درب خودرو به دلایل نامشخصی قفل و یا باز نمیشود و شما دچار سردرگمی شده باشید. در مقاله ی علت قفل یا باز نشدن درب خودرو چیست؟ – اترک پارت به بررسی علل و چگونگی برطرف کردن مشکل قفل درب خودرو می پردازیم.

علت قفل یا باز نشدن درب خودرو چیست؟
علت قفل یا باز نشدن درب خودرو چیست؟

علت قفل یا باز نشدن درب خودرو چیست؟ – اترک پارت به این سوال پاسخ خواهد داد. برای بررسی مشکل قفل درب خودرو باید به عوامل بسیاری توجه داشت که در ادامه به بیان هرکدام از آن ها خواهیم پرداخت .

علت باز نشدن درب خودرو با ریموت

ریموت و علت قفل یا باز نشدن درب خودرو

ریموت یک فیوز دارد که اگر این فیوز از کار بیفتد، درب خودرو باز نمی شود. تعویض ریموت دزدگیر موجب حل مشکل باز نشدن درب خودرو را میشود که در این مورد باید با استفاده از یک مولتی متر سلامت فیوز را چک کنید تا در صورت نیاز تعویض شود.

تمام شدن باتری ریموت

اگر درب خودرو به وسیله ی ریموت باز نمی شود ، اولین چیزی که باید بررسی کنید ، باتری ریموت است . حتی از کار افتادن باتری ریموت هم میتواند عامل باز نشدن درب خودرو باشد. با خرید باتری جدید و جایگزینی آن، مشکل باز نشدن درب خودرو با ریموت از بین میرود.

ریموت نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد

برای کارکرد صحیح، ریموت ماشین شما باید با گیرنده خودرو جفت یا اصطلاحاً Pair شود. اگر مشکلی در این جفت شدن وجود داشته باشد، ریموت ماشین نمی تواند درب خودرو را باز کند. این اتفاق نیز معمولاً به دلیل تمام شدن باتری ریموت بوجود می آید، اما وارد شدن شوک نیز می تواند باعث شود که فوب اصلی قابلیت pair کردن خود را از دست بدهد. اکثر ریموت ها را می توان برنامه ریزی مجدد کرد، بنابراین باید برنامه ریزی مجدد ریموت را به افراد متخصص بسپارید تا مشکل باز نشدن درب خودور با ریموت را برطرف کنند.

آسیب دیدن فرستنده یا گیرنده ریموت

ریموت خودرو به وسیله ی تبادل سیگنال با یک گیرنده مورد تایید کار می کند. بنابراین اگر فرستنده یا گیرنده آسیب دیده باشند، ریموت قادر به تایید شدن نخواهد بود. این مشکل پس از ضربه خوردن ریموت اتفاق می افتد.

آسیب دیدن اجزای ریموت

در مقاله  امروز یعنی علت قفل یا باز نشدن درب خودرو چیست؟ – اترک پارت به بررسی یک عامل مهم نیز پداخته است. یعنی آسیب دیدن اجزای ریموت! اکثر ریموت ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضد ضربه باشند، اما اگر ضربه ای شدید به ریموت وارد شود امکان آسیب دیدگی اجزای داخلی آن وجود دارد. بنابراین اگر ریموت پس از ضربه‌ای از کار بیفتد، احتمالاً قطعات داخلی آسیب دیده اند. در این مورد استفاده از ریموت زاپاس یا خرید یک ریموت جدید می توان مقرون به صرفه تر از تعمیر باشد.

علت قفل یا باز نشدن درب خودرو
علت قفل یا باز نشدن درب خودرو

علت باز نشدن درب خودرو با کلید

مشکل باز کردن درب خودرو در بین خودروهایی که با کلید باز می شوند نیز امری رایج می باشد. برخی از مشکلات را می توان با تعمیر برطرف کرد، اما برای برخی دیگر باید بعضی از قطعات قفل درب خودرو تعویض شود.

کثیفی یا زنگ زدگی قفل درب ماشین

قفل درب ماشین در معرض عوامل مختلف قرار دارد و در صورت عدم روغن کاری، به مرور زمان دچار زنگ زدگی و کثیفی خواهد شد. استفاده از روان کننده WD-40 میتواند رطوبت یا کثیفی های قفل را از بین ببرد.

شکستگی سیلندر قفل درب ماشین

اگر سیلندر قفل درب ماشین شکسته باشد، کلید در داخل قفل نمی چرخد و شما نمی توانید درب خودرو را باز کنید. در صورت بروز این مشکل باید سیلندر قفل درب ماشین جدا شود و سیلندر جدید را جایگزین آن گردد.

قفل یا باز نشدن درب خودرو
قفل یا باز نشدن درب خودرو

باز نشدن درب خودرو از بیرون

گاهی اوقات ممکن است درب خودرو از داخل باز شود ولی زمانی که قصد باز کردن درب خودرو ار بیرون را دارید، درب باز نشود. علت باز نشدن درب خودرو از بیرون به موارد زیر مربوط می شود:

اتصالات قفل خودرو و علت قفل یا باز نشدن درب خودرو

یکی از مواردی که باعث علت باز نشدن درب خودرو از بیرون می شود، گیر کردن قفل خودرو و خرابی اتصلات آن است. این مشکل یکی از رایج ترین دلایل باز نشدن درب خودرو از بیرون است که اغلب به دلیل فرسودگی یا حتی نصب نادرست ایجاد میشود. در سیستم قفل خودرو اتصالات داخلی و خارجی وجود دارد که به عملکرد صحیح سیستم قفل خودرو کمک می کنند و شامل اجزایی مانند قفل درب،‌ سیلندر قفل درب و چفت درب می باشد که درب را تا زمانی که یک عمل خاص (مانند کشیدن دستگیره درب ماشین) انجام نگیرد، بسته نگه می دارد.

آسیب دیدگی قفل درب خودرو

آسیب دیدگی قفل درب خودرو معمولاً بعد از وقوع تصاف رخ می دهد. در این حالت ممکن است قفل درب آسیب ببیند و منجر به گیر کردن قفل شود و همچنین ممکن است قفل درب از مجموعه قفل جدا شود. برای بررسی بیشتر باید به یک متخصص مراجعه کنید تا با تشخیص آسیب هایی که به قفل درب وارد شده است، تعمیرات لازم را انجام دهد.

آسیب دیدگی درب ماشین

اگر مشکل از سیستم قفل خودرو نیست، ممکن است علت باز نشدن درب خودرو از بیرون به دلیل آسیب دیدگی درب باشد. در این مواقع سیستم قفل خودرو به درستی کار می کند ولی عوامل خارجی مانند تصادفات و ضربه ها می تواند منجر به آسیب هایی شود که بر عملکرد درب تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر قالب درب ماشین دچار فرورفتگی یا خمیدگی شود، مانع باز شدن درب از بیرون خواهد شد. برای رفع این مشکل بررسی کامل از وضعیت فیزیکی درب لازم است. به دنبال علائم قابل مشاهده آسیب مانند فرورفتگی و یا تاب برداشتن باشید و همچنین شکاف های بین درب و پانل های بدنه اطراف را بررسی کنید تا تراز مناسبی داشته باشند.

باز نشدن درب خودرو
باز نشدن درب خودرو

علت قفل یا باز نشدن درب خودرو از داخل

فعال بودن قفل کودک

بسیاری از خودروهای امروزی دارای قفل کودک هستند که در بعضی از خودروها با فعال شدن قفل کودک، فقط درب های عقب آن باز نمی شود و در بعضی دیگر از خودروها علاوه بر درب های عقب، درب سرنشین نیز باز نمی شود. اگر قفل کودک به طور تصادفی فعال شد، با زدن دکمه مخصوص، می توانید قفل کودک را غیر فعال کنید.

خرابی دستگیره داخلی

اگر قفل ایمنی کودک مشکلی ندارد، گام بعدی بررسی دستگیره داخلی درب ماشین است. با گذشت زمان دستگیره درب ماشین که توسط آن درب را از داخل باز می کنید ممکن است دچار آسیب دیدگی یا فرسودگی شود که در این صورت نمی توانید درب را از داخل باز کنید. معمولا زبانه ی پلاستیکی شکسته می شود و باعث از کار افتادن دستگیره  می شود. برای حل این مشکل ابتدا دستگیره درب ماشین را روغن کاری کنید تا مشکل برطرف شود و یا اینکه مجموعه دستگیره داخلی درب ماشین را تعویض کنید.

خرابی کابل های دستگیره

اگر درب خودرو از داخل باز نمی شود، کابلی که دستگیره درب ماشین را به مکانیزم قفل متصل می کند نیز می تواند عامل اصلی مشکل باز نشدن درب خودرو باشد. اگر مشکلی در کابل های دستگیره وجود داشته باشد تنها راه حل تعویض کابل است.

تعویض ریموت خودرو در فروشگاه اترک پارت

فروشگاه اترک پارت، با بیش از یک دهه سابقه ی واردات لوازم و قطعات یدکی در ایران، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. شما میتوانید از طریق تماس با کارشناسان ما، مشاوره های لازم قبل از خرید را دریافت کنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان واتساپ
09128001424