علت و علائم روغن سوزی خودرو + رفع مشکل | اترک پارت
پست شده در مقالات

علت و علائم روغن سوزی خودرو + رفع مشکل | اترک پارت

اگر خودرو شما به یکی از مشکلات اساسی یعنی روغن سوزی دچار شد، باید در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر بشود. در غیر اینصورت، احتمال خرابی کامل موتور و صرف هزینه‌های بیشتر جهت تعمیر اتومبیل اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با مقاله ی علت و علائم روغن سوزی خودرو + رفع مشکل | اترک پارت، همراه شوید تا با هم به بررسی علت و علائم روغن سوزی خودرو و همچنین چگونگی رفع این مشکل، بپردازیم.

روش تشخیص روغن سوزی خودرو

به طور کلی خودرو برای تامین نیروی مورد نیاز برای حرکت، نیاز به سوخت‌های فسیلی مانند بنزین و گازوئیل دارد و روغن موتور نیز وظیفه روانکاری قطعات متحرک و ثابت را بر عهده دارد تا پیشرانه با حداقل اصطکاک و حداکثر راندمان وظیفه خود را انجام بدهد. آیا شما نیز به دنبال دلیل کم شدن ناگهانی سطح روغن موتور هستید؟ حدس شما چیست؟ معمولا دو عامل یعنی نشت روغن موتور و سوختن روغن موتور به عنوان عوامل اصلی کاهش روغن موتور خودرو بررسی می شوند .

زمانی که روغن موتور به محفظه سیلندر راه می یابد و همراه با مخلوط بنزین و هوا سوزانده می شود، موتور خودرو به روغن سوزی افتاده است. علائم روغن سوزی در ماشین ممکن است متنوع باشند و به ویژگی‌های خاص خودرو و شرایط محیطی بستگی داشته باشند. اما در کل، علائم روغن سوزی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  1. خروج دودهای سیاه یا آبی از اگزوز:
    چنانچه با افزایش دور موتور در دورهای بالا، از اگزوز خودرو دود  سیاه یا آبی رنگ خارج می‌شود، احتمالاً خودرو شما دچار روغن سوزی شده است.
  2. احتراق نامناسب:
    اگر موتور آن گونه که انتظار میرود، احتراق نکند و بوی روغن در محیط پخش شود، ممکن است احتراق نامناسب به عنوان یک نشانه روغن سوزی ظاهر شود.
  3. مصرف سوخت ناپایدار:
    روغن سوزی ممکن است باعث تغییرات در مصرف سوخت شود. افزایش مصرف سوخت میتواند نشانه ای از روغن سوزی خودرو باشد.
  4. درجه حرارت بالا:
    روغن سوزی ممکن است باعث افزایش دمای موتور شود، زیرا روغن به عنوان یک ماده سوختنی در محفظه سوخت حضور دارد.
  5. کاهش سطح روغن موتور:
    اگر سطح روغن موتور به صورت مستمر کاهش یابد، ممکن است نشانگر نشت روغن و یا روغن سوزی خودرو باشد.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، توصیه می‌شود به یک تعمیرگاه مطمئن مراجعه کنید تا علت روغن سوزی مشخص شود و مشکل به صورت حرفه‌ای برطرف گردد.

چرا خودروی من روغن سوزی میکند؟

روغن سوزی در خودروها ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. در ادامه چند علت شایع برای روغن سوزی خودرو بیان شده است :

  • مشکل در کاسه نمد
  • خرابی یاتاقان ها
  • مشکل در واشر سر سیلندر
  • استفاده از روغن نامناسب و بی کیفیت
  • مشکل در رینگ پیستون
  • خرابی لاستیگ گیت
  • خرابی شاتون ها
  • وارد شدن روغن گیربکس و هیدورلیک در موتور خودرو
  • خرابی شیر PVC

تعمیر روغن سوزی خودرو چگونه انجام می‌شود؟

معمولا برای تعمیر روغن سوزی خودرو لازم است که رینگ و پیستون تعویض شود. از طرفی سرسیلندر توسط تراشکار مجددا آب‌بندی میشود و قسمت‌هایی مانند سیت و گیت سوپاپ، لاستیک ساق سوپاپ و دیگر موارد مورد نیاز روی سر سیلندر مورد سرویس قرار می‌گیرند .

اگر ایرادی بر روی دیواره داخلی استوانه سیلندر وجود داشته باشد، باید موتور خودرو به طور کامل پیاده شده و به تراشکاری ارجاع شود. در تراشکاری محفظه داخلی سیلندر، پولیش یا لایه‌برداری خواد شد. در نظر داشته باشید که این فرایند، هزینه بسیار بیشتری نسبت به تعویض رینگ و پیستون خواهد داشت.

آیا روغن سوزی برای موتور خودرو ضرر دارد؟

جواب این سوال مطمئنا بله خواهد بود. همانطور که قبلا هم ذکر شد، روغن موتور جهت کاهش اصطکاک، سایش، خوردگی و حرارت بین قطعات مکانیکی استفاده می شود، اگر روغن موتور کاهش محسوسی داشته باشد، در این حالت مطمئنا موتور ماشین دچار فشار زیاد، کاهش توان موتور، حرکت سخت سیلندر پیستون و… خواهد شد.

یکی از دلایل رایج در یاتاقان زدن موتورخودرو، کاهش روغن موتور خودرو و یا کاهش فشار روغن موتور می باشد اگر این علایم ذکر شده را نادیده بگیرید، باید موتور خودروی خود را عوض کنید.

راه های جلوگیری از روغن سوزی خودرو قبل و بعد از تعمیر آن

اگر بعد از تعمیر موتور ماشین خود به مشکل و روغن سوزی مجدد خودرو اتفاق بیافتد، این اتفاق ناشی از تعمیر ناقص به دلیل سپردن کار به افراد غیر متخصص و همچنین استفاده نامناسب از ماشین بعد از تعمیر و رانندگی با سرعت زیاد، ممکن است اتفاق بیافتد.

راه های جلوگیری از روغن سوزی خودرو نیز عبارتند از:

  • تعویض به موقع روغن خودرو
  • آب بندی صحیح موتور توسط مکانیک
  • استفاده کردن از روغن مناسب موتور خودرو بنا به پیشنهاد سازننده آن
  • بررسی نکردن سطح روغن و کم شدن آن
  • شست وشو دادن موتور خودرو با کمک گازوئیل و به صورت مداوم
  • باز نشدن ترموستات ( زیرا باعث به هم ریختن تنظیمات دمای موتور خواهد شد . )

خرید روغن موتور از فروشگاه اترک پارت

همانطور که در مطالب بالا بیان شد ، استفاده از روغن موتور مناسب در خودرو، بسیار با اهمیت است. اگر شما هم نیاز به روغن موتور مناسب و با کیفیت دارید، با مشاورین اترک پارت در تماس باشید تا بهترین قیمت با تضمین اصالت کالا را دریافت کنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان واتساپ
09128001424